Общ

Какво представляват бисквитките?


Бисквитките са обяснени просто – Бисквитките се използват за поддържане на функционирането на уебсайта и за насърчаване на професионалния маркетинг. Кратко въведение.

купчина бисквити на бяла маса

Чудовището с бисквитки също е готово на пакости в интернет. Говорим за бисквитки в браузъра, „бисквитките“, които уебсайтовете оставят на вашия компютър. Ние всъщност се радваме на вкусните бисквитки, но това не е непременно случаят с онлайн бисквитките. С приемането на GDPR (Общ регламент за защита на данните) през май 2018 г. темата за бисквитките в браузъра е по-актуална от всякога. Трябва да има банер за съгласие за бисквитки на всеки уебсайт, до който достига потребител в Европейския съюз. Неговата задача е да информира потребителя, че определени данни се събират, когато посещават уебсайта. Потребителите могат да избират кои бисквитки искат да разрешат. Като цяло се прави разлика между технически необходими и несъществени бисквитки .

Бисквитките са обяснени просто

Ето дефиницията на бисквитките: Бисквитките са малки текстови файлове. Те се съхраняват на вашия компютър, когато посещавате конкретен уебсайт. Бисквитките събират информация, която може да се съхранява в един или повече файлове. Една от най -често съхраняваните части от информация е произволно генерирано число , което се използва за разпознаване на вашия компютър. Това означава, че не е необходимо да въвеждате отново данните си или да поставяте стоки в пазарската количка всеки път, когато посещавате конкретен уебсайт.

Настройките на сайта също се запазват благодарение на бисквитките, така че потребителите да не въвеждат повторно своето потребителско име, парола или език всеки път, когато посещават. Операторът на уебсайта събира данни, които правят проследяването на поведението на потребителите при сърфиране. Това включва например IP адреса , продължителността и честотата на показвания на страници и посетените подстраници , което позволява създаването на профил за конкретен потребител. Потребителският профил, създаден от бисквитките, от своя страна се използва за поставяне на подходяща реклама и активиране на целево насочване.

Какви видове бисквитки има?

Не всички бисквитки са еднакви: По дефиниция има необходими и несъществени бисквитки. Много потребители ги разделят на „добри“ и „лоши“ файлове. Добрите бисквитки осигуряват оптимално потребителско изживяване и се използват основно за сигурност. Такъв е случаят например с онлайн банкирането. Тук връзката се съхранява в една бисквитка и автоматично се изтрива след приключване на сесията. По-различно е положението с така наречените проследяващи бисквитки. Те се използват за оценка на потребителски данни и за поставяне на персонализирана реклама . Бисквитките за проследяване са особено устойчиви и проследяват поведението при сърфиране в продължение на години. Поради големия обем събрани данни, бисквитките за проследяване могат да представляват риск за сигурността, тъй като често се съхраняват и чувствителни данни. В този контекст темата „ бисквитки и защита на данните “ многократно се споменава и обръща внимание.

Бисквитки и защита на данните: какво можете да направите с бисквитките?

Потребителите трябва редовно да изтриват бисквитки от своите компютри. Най-добре е да правите това след всяка сесия. Ако това не е възможно, трябва да изтривате бисквитките поне веднъж месечно. Въпреки че теоретично е възможно да се откажат всички бисквитки , това на практика не е възможно, тъй като означава, че повечето уебсайтове няма да работят правилно. Банерът за съгласие за бисквитки обаче ви дава възможност да приемате само определени бисквитки.

За да направите дългосрочното проследяване на вашето потребителско поведение по-трудно, настройте компютъра си така, че бисквитките на сесията да се изтриват след всяка сесия. Това обаче не винаги е практично, тъй като трябва да влизате всеки път в онлайн магазини или интернет приложения, например. Банерът за съгласие за бисквитки предоставя опцията за отказ от бисквитки на трети страни . Те се поставят от външни доставчици, които обикновено са рекламни компании като Google или Facebook . Потребителите могат да разберат само в много ограничена степен кои данни се препращат на трети страни. Като потребител имате възможност да инсталирате програма против проследяване, която ви дава общ преглед на бисквитките, поставени на вашия компютър . Програмата ви позволява да управлявате бисквитки.

Бисквитки и защита на данните: Какво казва GDPR за това

Въпреки че бисквитките съществуват в браузърите от дълго време, повечето потребители не обръщаха много внимание на малките текстови файлове на компютрите си до май 2018 г. Но благодарение на GDPR това се промени коренно. Малко преди влизането в сила на GDPR, много компании обърнаха внимание на новата регулация и получиха съгласието на своите клиенти за онлайн маркетинг. Директивата не само регулира управлението на бисквитките, но и комуникацията по електронната поща.

В ретроспекция регламентът беше дори затегнат: решението за избиране е в сила от 1 октомври 2019 г. В резултат на тази нова регулация, потребителят трябва да се съгласи с използването на бисквитки. Преди затягането на GDPR много компании използваха вратичка в законодателството, за да прокарат проследяване и бисквитки на трети страни. Съответните квадратчета вече бяха отбелязани на банера за съгласие. Сега тези маркетингови методи вече не са разрешени. Потребителите вече трябва сами да задават желаните отметки, за да разрешат бисквитки. Това обаче не се отнася за необходимите бисквитки, без които е невъзможно използването на уебсайт.

Бисквитки и поверителност: Какво прави доставчикът за управление на съгласие?

GDPR определя строги правила за уебсайтове. За да може съгласието за бисквитки да бъде законно съвместимо , препоръчително е да използвате доставчик за управление на съгласие (CMP) . CMP е инструмент, който поема предоставянето на банера за съдържание на бисквитки. Всяка компания, която иска да достигне до потребители в Европейския съюз или в международен план , трябва да има инструмент за управление на съгласието. Понастоящем има много различни решения за получаване на съгласие, които включват както платени, така и безплатни инструменти. Предимството на инструмента за управление на платено съгласие е, че предлага повече опции от безплатния CMP. Това включва например банери за съгласие на няколко езика , които могат да бъдат адаптирани, ако желаете. Дизайнът също играе важна роля, защото банерът трябва да съответства на останалата част от уебсайта. По правило има смисъл да се използва платено решение, тъй като в противен случай не могат да бъдат активирани допълнителни услуги. Всеки, който управлява приложение в допълнение към уебсайта, също се сблъсква с директивата на ЕС тук. Ето защо някои доставчици на управление на съгласието вече предлагат и комплекти за разработка на софтуер (SDK) за приложения. Комплектите за разработване на софтуер (SDK) позволяват управлението на съгласието да бъде интегрирано в собствени приложения.

Тъй като насоките са все още сравнително нови, има голяма липса на прецедент и ясни разпоредби. С инструмента за управление на съгласието обаче вие като оператор на уебсайт сте в безопасност. Инструментите за управление на съгласието са лесни за използване и могат лесно да бъдат интегрирани в уебсайтове. Така че знаете, че получаването на съгласие за бисквитки е законово съвместимо и че потребителите на вашия уебсайт са в най-добрите ръце.

Заключение

Най-накрая има яснота! Това, което е толкова лесно да се каже, е резултат от дълъг процес на съдебни решения и техническо изпълнение на уебсайтове. Информацията, която потребителите са готови да предадат, е единствено суверенитет на посетителя на уебсайта. Това е добре. Това, което се препраща към информация за външни доставчици извън технически необходимите бисквитки, остава прозрачно от самото начало. Подходящите решения за съдържание на бисквитки проправят пътя за тази яснота за всички страници. В джунглата от национални и международни разпоредби и закони, тези банери превръщат законовите изисквания в използваемост и яснота.


повече коментари

EDPB opinion on pay or consent model
Нов, правилно

Неотдавнашното решение на EDPB относно моделите „Съгласие или плащане“ за онлайн платформи

Регулаторите на Холандия, Норвегия и Германия (Хамбург) поискаха от Европейския съвет за защита на данните ( EDPB ) становище относно това дали големи онлайн платформи могат да използват модели „съгласие или плащане“ за поведенческа реклама въз основа на валидна и доброволна основа Въз основа на потребителско съгласие. Фонът беше въвеждането на абонаментен модел от Meta […]
New regulations US 2024
правилно

Новите закони за поверителност на САЩ влизат в сила през 2024 г.: Актуализирайте вашите специфични за САЩ настройки за поверителност

В Съединените щати новите закони за защита на данните ще влязат в сила през втората половина на 2024 г. – във Флорида, Тексас, Орегон и Монтана . Компаниите, които работят в тези щати или имат клиенти в тези щати, трябва да преразгледат своите практики за защита на данните, за да гарантират съответствие с новите закони […]