На 17 април 2024 г. Европейският съвет за защита на данните ( EDPB ) публикува становище относно модела на съгласие или плащане, въведен от големи онлайн платформи като Meta. За подробно резюме по тази тема вижте скорошната ни публикация в блога тук .
При този модел потребителите имат избор да дадат съгласието си за обработка на личните им данни за персонализирана реклама или да заплатят за услугата, която не събира и обработва техните данни.
На 23 април 2024 г. IAB Europe публикува отговора си на становището EDPB , в който изрази някои опасения:
- IAB Europe е загрижен, че становището на EDPB се отклонява от установената съдебна практика на Европейския съд. Изявленията относно модела „Съгласие или плащане“ и персонализираната реклама са твърде абстрактни и могат да доведат до повече правна несигурност за компаниите.
- IAB Europe също така смята, че EDPB представя погрешно модела „съгласие или заплащане“ като система, в която правата за защита на данните са лукс, тъй като се прилагат само за онези, които могат да си ги позволят.
- EDPB предполага, че трябва да има безплатна алтернатива без реклама и вместо това използва контекстна реклама като алтернативен източник на доходи. Въпреки това няма емпирични доказателства, че това е финансово привлекателна алтернатива за компаниите. Освен това GDPR не изисква от компаниите да променят своите бизнес модели по този начин. Поради тази причина IAB Europe счита, че този баланс между правата за защита на данните и свободата на стопанска дейност не е взет предвид в предложението EDPB .
Предвид тези проблеми и намерението на EDPB , IAB Europe настоява за обществена консултация, за да се гарантира, че предстоящите насоки отразяват точно опасенията и интересите на всички заинтересовани страни.
Искате ли да бъдете информирани за най-новите разработки по тази тема? Тогава се абонирайте за нашия бюлетин сега → https://www. consentmanager