правилно

Направете достъпни банери за бисквитки – Европейски закон за достъпност


Европейският акт за достъпност 2025 (EAA 2025) е на път да бъде приложен. Компаниите в ЕС трябва да гарантират, че техните уебсайтове или онлайн магазини са проектирани без бариери до крайния срок за изпълнение 27 юни 2025 г. Това засяга и първата точка за контакт, банера за бисквитки , който също трябва да бъде достъпен за хора с увреждания. Но как тези стандарти за достъпност се различават от изискванията за банери за бисквитки, които вече са установени от GDPR ? Трябва ли компаниите да предприемат допълнителни мерки?

В тази статия ще ви преведем през всички необходими стъпки, за да направите вашия банер за бисквитки съвместим с EAA и ще ви покажем как можете да осигурите съответствие с CMP consentmanager .

Какво представлява Европейският акт за достъпност от 2025 г.?

Европейският закон за достъпността, официално известен като Директива (ЕС) 2019/882 , е директива на Европейския съюз, приета на 27 юни 2019 г. и планирана да влезе в сила на 28 юни 2025 г.

Тяхната цел е да създадат рамка за цифрова достъпност, така че онлайн пространства като уебсайтове и приложения да са лесно достъпни и използваеми за всички.

Европейският акт за достъпност се фокусира върху ключови продукти и услуги за хора с увреждания и гарантира, че стандартите за достъпност са последователни в страните от ЕС.

Ето категориите ограничения, които EAA подчертава:

  1. Зрителни увреждания, включително слепота
  2. Нарушения на слуха, включително глухота
  3. Двигателни увреждания
  4. Когнитивни увреждания и нарушения в обучението
  5. Чувствителност към светлина
  6. Множество увреждания

EAA е част от инициатива в подкрепа на Стратегията на ЕС за правата на хората с увреждания 2021-2030 г.

Кой трябва да спазва EAA 2025 и как?

От 28 юни 2025 г. продуктите и услугите, обхванати от Европейския акт за достъпност, трябва да отговарят на изискванията на EAA .

Компаниите трябва да проверят специфичните за страната разпоредби за достъпност. В някои държави-членки на ЕС може да се прилагат допълнителни изисквания.

Европейският акт за достъпност се прилага като цяло за продукти и услуги с акцент върху цифровите технологии . Основните сектори, посочени в услугите в този регламент, включват, но не се ограничават до:

  1. Телефонни услуги
  2. Банкови услуги
  3. Електронна търговия
  4. Уеб сайтове, мобилни услуги, електронни билети и всички източници на информация за въздушен, автобусен, железопътен и воден транспорт
  5. Електронни книги
  6. Достъп до аудиовизуални медийни услуги (AVMS)

Всяка компания, работеща в ЕС или предоставяща цифрови услуги на клиенти в ЕС, скоро ще трябва да се съобрази с тези нови изисквания за достъпност. Микропредприятията може да имат определени изключения, но все пак трябва да направят своите услуги достъпни за хора с увреждания.

За да се осигури съответствие с EAA, е важно да се разберат основните принципи за достъпност, установени за уебсайтове и мобилни приложения. Тези принципи могат да бъдат намерени в официалната Директива EAA и в Директива (ЕС) 2016/2102 относно достъпността на уебсайтовете и мобилните приложения на органи от обществения сектор.

Четирите принципа на достъпност за уебсайтове и мобилни приложения

Достъпен банер за бисквитки означава, че той се придържа към основните принципи за възприемане, използваемост, разбираемост и устойчивост .

Какво означават тези принципи за дизайна и поведението на вашите банери за бисквитки:

  1. Възприемаемост – Потребителите трябва да могат да виждат, чуват или възприемат по друг начин информацията в банера за бисквитки. Банерът трябва да бъде представен по такъв начин, че никаква съществена информация да не е скрита или недостъпна.
  2. Използваемост – Потребителите трябва да могат лесно да взаимодействат с банера за бисквитки. Потребителският интерфейс трябва да позволява всички необходими действия без пречки, като например избор на настройка, приемане или отхвърляне на бисквитки или навигиране през опции.
  3. Разбираемост – езикът и оформлението на банера с бисквитки трябва да са лесни за разбиране. Избягвайте сложния правен жаргон („правен жаргон“). Вместо това използвайте прост и директен език, за да обясните опциите и последиците.
  4. Устойчивост – Банерът за бисквитки трябва да работи безупречно на различни устройства и технологии. Независимо дали потребителят получава достъп до банера през мобилен телефон, таблет или настолен компютър, банерът трябва да се адаптира към различни размери на екрана и да поддържа различни технологии.

Как трябва да проектирате своя банер за бисквитки според указанията на EAA?

Екранна снимка на банер за бисквитки с текстови бележки как да го направите достъпен

Има някои важни стъпки, които трябва да предприемете. Първо, трябва да коригирате визуалните и функционални аспекти на вашия банер, които обикновено можете да коригирате сами в редактора на дизайна на CMP – повече за това в следващия раздел. Втората стъпка е по-техническа, но може да бъде завършена само с едно щракване в consentmanager CMP.

Нека първо да преминем към аспектите на дизайна: Като потребител на платен пакет CMP consentmanager имате достъп до различни предварително направени дизайни на банери за бисквитки, както и обширни опции за персонализиране. В крайна сметка, ваша отговорност е да проектирате външния вид на вашия банер за бисквитки, така че да е достъпен за всички потребители.

Тези изисквания за дизайн и поведение се основават на критериите и техниките за бърз успех на WCAG ( вижте ръководството на WCAG тук ):

  1. Цветов контраст – Уверете се, че текстът на вашия банер за бисквитки е лесен за четене, като поддържате минимален контраст от 4,5:1.
  2. Не предавайте информация само чрез цветове – Достъпният дизайн изисква допълнителна информация, която не се предава само чрез цвят. Например вашите бутони „Приемам“ и „Отхвърляне“ не трябва да са само зелени за „Приемам“ и червени за „Отхвърляне“, без да показват действителния текст.
  3. Достъпност на клавиатурата – Банерът трябва да може да се навигира напълно с клавиатура, без да е необходима мишка.
  4. Ясна формулировка – Използвайте ясни, разбираеми думи и предайте съдържанието си ясно.
  5. Адаптивен дизайн – Уверете се, че вашият банер може да се адаптира към различни размери на екрана, от мобилни устройства до настолни компютри.
  6. Алтернативен текст – Ако вашият банер съдържа икони или изображения, осигурете описания на алтернативен текст за всички елементи, които изпълняват функция или представляват състояние. Това е от съществено значение за потребителите, които разчитат на екранни четци.
  7. Лесно отказване – Уверете се, че потребителите могат да се откажат от бисквитките в една стъпка, без да се налага да навигират през множество екрани.
  8. Връзки – Следвайте уеб конвенциите, като подчертавате връзки и, когато е възможно, използвате цветове като синьо, за да посочите интерактивност.

Грешки, които правят вашия банер за бисквитки несъвместим с EAA (с примери!)

Банер за бисквитки с лош рейтинг за достъпност може значително да повлияе на потребителското изживяване за хората с увреждания , да не говорим за сериозните глоби, които могат да последват !

В допълнение към неспазването на горното, ето някои често срещани грешки, които могат да доведат до неуспех на вашия банер, заедно с примери:

Грешка 1: Лош контраст

Тук не се постига минимално съотношение на контраст от 4,5:1. Потребителите със зрителни увреждания може да се затруднят да разчетат вашия банер.

Грешка 2: Текстът е твърде малък

Малките размери на шрифта затрудняват потребителите да четат и взаимодействат със съдържанието.

Грешка 3: Няма опция за незабавно отказване

Ако не е предоставена ясна и незабавна опция за деактивиране на всички бисквитки, банерът може да бъде разочароващ и недостъпен за потребителите. Потребителите трябва да имат лесен начин да се откажат от използването на бисквитки.

Как да активирате съответствие с EAA във вашия CMP consentmanager

Втората стъпка, малко по-техническа, но доста проста, е да активирате функцията за достъпност във вашия CMP банер. Като активира нашата функция за съответствие с WCAG, нашата система автоматично добавя код към вашия банер, който улеснява екранните четци и другите инструменти за достъпност да интерпретират съдържанието. Активирането на съответствие с WCAG в системата consentmanager активира следните функции, между другото:

  1. По-прости пътища за навигация за навигация с клавиатура (напр. навигиране в банера с помощта на клавиша Tab вместо с мишката)
  2. По-добра видимост на графиките (напр. обяснено е как работят графиките)
  3. По-добро присвояване на елементи на функции (напр. заглавията са изрично маркирани като такива)
  4. По-добра четливост на функционалните елементи (напр. статусът на графиките в полето за отметка става четлив)
  5. Фокусиране върху текущия елемент (напр. навигацията от клавиатурата остава в банера за бисквитки)

Целта на всички тези функции е да улеснят екранните четци, браузърите и другите помощни средства, за да направят уебсайта или банера за бисквитки по-лесен за използване и четене и като цяло по-лесен за навигация.

Следвайте тези стъпки:

  1. Влезте във вашето CMP табло за consentmanager .
  2. Отидете в секцията „Теми“.
  3. Изберете своя дизайн на банер за бисквитки.
  4. Изберете своя CMP.
  5. В Box Settings потърсете настройката „Enable WCAG Compliance“ (което означава „Указания за достъпност на уеб съдържанието“). Просто щракнете върху „Да“, за да го активирате.
  6. След като бъде избран, вашият банер за бисквитки ще бъде оптимизиран за съответствие с EAA 2025.

Глоби за неспазване на ИАА

Санкциите за неспазване на Европейския акт за достъпност може да варират между държавите-членки на ЕС. В Германия могат да бъдат наложени глоби до 500 000 евро и дори да се стигне до блокиране на услуги . Освен това, след жалба, всички необходими корекции трябва да бъдат направени незабавно.

Важно е да знаете, че от влизането в сила на 28 юни 2025 г. клиентите вече могат да подадат жалба до националните съдилища или органите за защита на данните . Глобите в ЕС обикновено са между 2 000 и 500 000 евро, въпреки че в сериозни случаи може да бъде наложена максимална санкция от 1 000 000 евро . Точният размер на глобата зависи от фактори като сериозността на нарушението и въздействието му върху засегнатите и се основава на политиките за правоприлагане на всяка държава от ЕС.

Заключение

Като следвате стъпките по-горе, можете да постигнете съответствие с EAA. Като проектирате своя банер за бисквитки, за да отговаря на стандартите за достъпност, вие не само ще избегнете потенциални глоби, но и ще осигурите по-приобщаващо уеб изживяване за всички потребители. Благодарение на интегрираната функция за достъпност в consentmanager CMP, съответствието е възможно дори без много техническо ноу-хау!

С наближаването на крайния срок за изпълнение, сега е моментът да направите тези промени.

🍪 Започнете тук с безплатна настройка на акаунт и 14-дневен пробен период на нашия платен план.


повече коментари

Cookie-Crawler - Standalone-Tool
Нов, Общ

Бюлетин 11/2024

Инструментът за работа с бисквитки вече се предлага и като самостоятелен инструмент Нашият Cookie Crawler вече е още по-гъвкав и гъвкав! Отсега нататък можете да го използвате и като самостоятелен инструмент – без да се налага да създавате отделен CMP. Самостоятелната опция е подходяща за клиенти, които (все още) не искат да превключат банера за […]
consentmanager Cookie-Audit Grafik

Одит на бисквитки за уебсайтове: Как да го направите ръчно или със скенер за бисквитки

Като оператор на уебсайт вие носите отговорност за данните на вашите потребители, които се събират и съхраняват от уебсайта ви чрез бисквитки. Всяка бисквитка, която е активна на вашия уебсайт, може потенциално да причини проблеми с поверителността – особено ако не се използва по предназначение или, което е по-критично, ако се съхранява в техните браузъри […]