Тъй като Общият регламент на ЕС за защита на данните (GDPR) влезе в сила през 2018 г., а също и с предстоящия Регламент за електронна поверителност, доставчиците на уебсайтове са длъжни да получат съгласието на посетителя : Едва след това могат да се задават бисквитки, които, наред с други неща, наблюдавайте поведението на потребителя при сърфиране и анализирайте. Потребителите на уебсайта имат право да знаят за целите, за които се задават бисквитки и за какво се използват събраните данни. Освен това на потребителя трябва да се даде възможност да откаже използването на бисквитки в процедура за избиране. За тази цел през последните години бяха създадени решения и рамки , които предлагат точно този набор от функции: запитване за съгласие за използване на бисквитки, включително администриране и документация. За целта са създадени т. нар. Consent Management Providers (CMP), които предлагат подходящите платформи и решения за оператора на уебсайта. Но кой всъщност се нуждае от CMP, какво правят инструментите, какви са разликите – и какво общо има Interactive Advertising Bureau (IAB) с това? Можете да разберете това и още в тази публикация.
Какво прави доставчикът на управление на съгласие?
Международната бизнес асоциация на индустрията за онлайн реклама IAB разработи и публикува рамката за прозрачност и съгласие (TCF) през 2018 г. Целта му е да стандартизира получаването на съгласие за бисквитки и да предоставя информация за съгласието на потребителите по време на разиграването на дигиталната реклама . Голям брой доставчици на рекламни технологии сега участват в онлайн разпространението на рекламен носител. Използвайте подходящите инструменти, за да видите колко бисквитки се задават едновременно от много рекламни партньори, например на уебсайтовете на големи издателства. Всички те се нуждаят от информация дали е дадено съгласие или дали използването на бисквитки е отхвърлено.
Доставчици на управление на съгласие като Consentmanager предлагат точно това решение със своите инструменти. По този начин рекламодателите и операторите на онлайн магазини получават одобрение на потребителите дали данните за тяхното използване могат да се съхраняват и обработват с помощта на бисквитки. Изскачащите прозорци и банери от този тип, които съветват, че могат да се събират данни, са повсеместни в мрежата днес. Предлагат се бутони и/или опции за избор, с които потребителят се съгласява с условията за ползване – или не. Тук CMP осигурява съвместимо със защитата на данните и безупречно от закона управление на декларациите за съгласие, както и за сравнение на данните с други рекламни партньори.
Доставчиците на управление на съгласие въз основа на рамката за прозрачност и съгласие (IAB TCF) на Бюрото за интерактивна реклама определят с кои конкретни употреби и рекламни партньори потребителят се е съгласил. От тези данни се създава низ за съгласие и се съхранява в бисквитка на браузъра. Това позволява на други CMP да прочетат дали потребителят вече е дал съгласието си.
Всяка онлайн бизнес компания, която иска да достигне до европейски потребители и събира потребителски данни за тях, се нуждае от инструмент за управление на съгласието като consentmanager . Това му позволява да използва инструменти за анализ или джаджи за социални медии и да преследва цели за пренасочване. Не можете да избегнете реално включване, т.е. активно дадено потребителско съгласие за използването на бисквитки. IAB TCF 2.0 предлага необходимата поддръжка за това.
История на IAB TCF 2.0
Interactive Advertising Bureau е организация с нестопанска цел, базирана в Ню Йорк и е основана през 1996 г. Това е глобално активна търговска асоциация за онлайн рекламната индустрия. Според собственото си описание сдружението представлява интересите на онлайн бизнеса, като осигурява стандартизация и норми при обмена на рекламни данни. По този начин IAB служи за оптимизиране на използването на онлайн рекламните канали за рекламната индустрия. Понастоящем в IAB са организирани повече от 40 международни подорганизации. В Германия IAB се представлява от кръга на онлайн маркетолозите (OVK).
Както беше споменато в началото, организацията на IAB публикува рамката за прозрачност и съгласие (IAB TCF) , която сега е доразвита във версия TCF 2.0 . IAB TCF 2.0 разбира концепцията за доставчика на управление на съгласието като платформа, с чиято подкрепа рекламните компании централизират и управляват прозрачността, съвместима със защитата на данните, както и възраженията и съгласията на крайните потребители.
Ist Ihre Webseite konform? Finden Sie es heraus mit unserer Checkliste
Трите страни в IAB TCF/TCF 2.0
При използване на рамката на IAB-TCF трима участници взаимодействат помежду си: издатели, доставчици (доставчици) и доставчик на управление на съгласие (CMP) . Издателят е действителният уеб доставчик и по този начин първата точка за контакт, с която потребителят влиза в контакт. Издателите публикуват информация (например медийни къщи, издатели и др.) и финансират работата си частично или изцяло от реклама на трети страни. Това обикновено се осъществява с помощта на рекламна мрежа, която показва подходящи реклами на посетителите на уебсайта. В контекста на IAB-TCF или TCF 2.0, рекламодателите и мрежите се определят като доставчици.
Доставчици или доставчици са посочени рекламодатели, с които издателят е влязъл в сътрудничество. Доставчиците показват рекламно съдържание на уеб страниците на издателя и задават бисквитки в браузъра на посетителя на уебсайта. Това позволява на доставчиците да поставят реклами, подходящи за целевата група, под формата на персонализирана реклама.
Доставчикът за управление на съгласието (CMP) предоставя технологията, която гарантира, че е получено съгласието на потребителя за съхранение и по-нататъшна обработка на персонализирани данни. В рамката на IAB-TCF индивидуалните настройки за съгласие на съответните крайни потребители се предават на доставчиците, които са активни на текущия уебсайт.
Как работи рамката на IAB TCF
На практика IAB рамката TCF 2.0 действа като комуникационна система , която посредничи в декларациите за съгласие на потребителите между издателя, доставчиците трети страни и CMP, използвани на уебсайта на издателя. В приложението, изградено върху рамката на IAB (напр. Consentmanager), издателят избира предпочитаните от него доставчици, които са се регистрирали в рамката. Те се появяват в така наречения глобален списък на доставчици (GVL) . За да участва в IAB TCF, рекламодателят трябва да приеме редица условия, като например актуализиране на кода. По този начин доставчикът гарантира, че бисквитките се задават само ако има сигнал за съгласие от доставчик на управление на съгласие (CMP) или друго правно основание разрешава настройката на бисквитка. Освен това не трябва да се използват никакви лични данни, основани на съгласие, докато не бъде получен сигнал за съгласие от участващ CMP. Тази процедура гарантира, че в Глобалния списък с доставчици се появяват само доставчици от „бял списък“, които се придържат към правилата на IAB TCF.
Веднага след като издателят се регистрира в TCF 2.0, той избира надеждните доставчици от GVL, с които би искал да си сътрудничи.
Състоянието на съгласие на потребителя се съхранява под формата на бисквитка на издател (първа страна) и след това се споделя във веригата от информация за рекламодателя в IAB TCF. След като посетителят на уебсайта направи своя избор на съгласие, сътрудничещите доставчици на реклама имат достъп до обработката на потребителските данни за съответните им и легитимирани от потребителите цели.
Цели на IAB TCF и иновации в TCF 2.0
Надстройката на TCF 2.0 , пусната през 2020 г., е преработена версия с нови функции и редица корекции на текущата правна рамка на GDPR на ЕС. Преди това версия 1.1 на „Рамката за прозрачност и съгласие на GDPR“ беше публикувана през март 2018 г., приблизително по времето, когато Общият регламент за защита на данните влезе в сила. TCF предлага стандартизирана софтуерна платформа за онлайн запитване и предаване на потребителско одобрение за показване на персонализирана реклама и свързаната настройка на бисквитки. Съответните данни се обменят между издатели, издатели, рекламодатели и техните технологични партньори.
Целта на рамката е да създаде стандарти, които агенциите, рекламодателите и доставчиците на AdTech могат да използват за разпространение на програмна онлайн реклама в обхвата на Общия регламент за защита на данните, без да нарушават правната рамка. Ако искате да събирате лични данни на уебсайт и да ги анализирате за рекламни цели, вие не само трябва да информирате посетителите на уебсайта за използването на събраните данни, но и да получите тяхното съгласие за използването на данните.
С новия TCF 2.0 издателите имат повече гъвкавост и контрол при интегриране и сътрудничество с технологични партньори. Нова функционалност на издателя дава възможност за ограничаване на индивидуалните цели, за които се обработват лични данни за всеки доставчик. С TCF 2.0 на посетителите на уебсайта се дава възможност да дадат или откажат подробно съгласие и да упражнят правото си да възразят срещу по-нататъшната обработка на личните им данни. Потребителят може да даде подробни одобрения относно формата, в която доставчикът може да използва определени функции за обработка на данни, например при получаване на точни данни за геолокация.
Nicht sicher ob Sie ein CMP brauchen?
Wenn Sie sich nicht sicher sind, ob Sie ein CMP brauchen oder nicht, treten Sie gern in Kontakt mit uns – wir werden Ihnen helfen die richtige Lösung für Ihr Unternehmen zu finden!
TCF 2.0 поставя повишен акцент върху законните интереси . По този начин доставчиците могат да се позовават на своя законен интерес за индивидуални цели, но потребителят все още има възможност да възрази срещу това. Освен това броят на възможните цели за използване и анализ на данни за проследяване е увеличен от пет на десет. Две от тях са така наречените специални цели – това са цели, които служат за сигурността на уебсайта и срещу които потребителят не може да възрази. От TCF 2.0 отделните специални характеристики изискват собствено включване, например при определяне и обработка на данни за геолокация. И особено важно във времената на „Mobile First“: TCF 2.0 съдържа конкретна информация за стандартизираното съхранение на бисквитки в приложенията за смартфони .
За кого има смисъл използването на доставчик на управление на съгласие?
Формите на реклама, базирани на бисквитки, са особено подходящи за издателствата , които например трябва да финансират журналистическото си съдържание с онлайн реклама. Въпреки това, индустриалните портали или уебсайтовете на списанията също могат да се възползват от TCF 2.0 и услугите на доставчик на управление на съгласие. Накратко: всички издатели, които живеят във всяка форма на реклама .
Използването на CMP е също толкова полезно, например, за онлайн магазини, частни уебсайтове или доставчици на услуги като доставчици на платежни услуги. Тъй като бисквитките обикновено се задават и там, могат да се извършват потребителски анализи и трябва да се получи законно ефективно съгласие на потребителя.
Бъдете в течение!
Абонирайте се за бюлетинЕто как Consentmanager внедрява TCF 2.0 в съответствие с GDPR
Мениджърът за съгласие се основава на IAB TCF 2.0. Екипът на consentmanager участва активно в групата за разработчици на TCF 2.0 на IAB Europe и е допринесъл значително за спецификациите за TCF 2.0. По този начин consentmanager е на първо място за всички по-нататъшни разработки и модификации на техническите данни.
С безплатен акаунт можете веднага да изпробвате consentmanager и да го интегрирате във вашия уебсайт . Системата поддържа всички общи CMS системи. Системата е много лесна за използване. Веднага след регистрацията вече можете да въведете URL адреса на вашия уебсайт и да изберете от доверени доставчици от списъка на GVL. Освен това можете да коригирате визуалния дизайн на декларацията за съгласие за бисквитки и процедури за проследяване само с няколко щраквания на мишката.
Съответни изисквания на GDPR за TCF 2.0
Общият регламент на ЕС за защита на данните определя строги изисквания за това как личните данни могат да се съхраняват и обработват. За да може управлението на вашето съгласие да отговаря на законовите изисквания, то трябва да информира уеб потребителя кои данни се обработват и за каква цел. Освен това на потребителя трябва да бъде дадена опция за избор – той не трябва да бъде принуждаван да приема бисквитки за използване на уебсайта. Съгласието за обработка на данни трябва да бъде дадено чрез ясно действие – дори преди първата обработка на данни или да бъде зададена първата бисквитка. Освен това е наложително на потребителя да бъде дадена възможност да оттегли съгласието, след като е дадено.
Често задавани въпроси (ЧЗВ)
По отношение на нивото на наказанието Общият регламент за защита на данните определя ясни насоки. В случай на неспазване на GDPR глобите се определят според следните правила: или 4 процента от световния годишен оборот на компанията, или фиксирана ставка до 20 милиона евро – в зависимост от това коя сума е по-висока. С Consentmanager вие винаги сте в безопасност.
не Законодателят прави разлика между технически необходими бисквитки и тези, които се задават по икономически причини , като например за партньорски цели, бисквитки за проследяване или инструменти за анализ. Само последните изискват съгласието (или отхвърлянето, ако е приложимо) от страна на потребителя. Технически необходими бисквитки, от друга страна, се използват за правилното функциониране на уебсайт, напр. Б. пазарската количка на онлайн магазин. Те не изискват съгласие.
не Трябва да се предлагат бутони за приемане, отхвърляне или публикуване, но не трябва да се прави подробен избор на пръв поглед. В първия слой трябва да се показват само целите на обработката на данни на доставчиците на трети страни (Цели). Понастоящем няма задължение за CMP вече да предлагат подробни опции към този момент. Въпреки това, издателят все още може да предложи това чрез CMP и, ако е необходимо, да направи корекции, ако промяна в закона изисква това.
По принцип всеки, който управлява уебсайт, може да се възползва от TCF 2.0 . Въпреки това, TCF представлява интерес преди всичко за рекламната индустрия и издателите , които имат пряка връзка с крайните клиенти и чиято основна дейност се състои във финансиране на собственото им съдържание чрез реклама. Това могат да бъдат видими реклами на уебсайта, но получената потребителска информация и анализите на поведението при сърфиране също могат да бъдат монетизирани. За тази цел се установяват контакти с доставчици трети страни чрез CMP, като Consentmanager.