Нов

Закон за цифровите пазари: Законът за цифровите пазари просто обяснен


Закон за цифровите пазари на ЕС

Законът за цифровите пазари на ЕС (DMA), известен още като Закон за цифровите пазари, има за цел да поддържа здравословно ниво на конкуренция между дигиталните компании чрез налагане на определени правила и санкции за неспазване на „пазачите“. се прилага, т.е. най-големите дигитални платформи, които в момента доминират онлайн пространството. В същото време има за цел да насърчава иновациите на онлайн пазара и да защитава правата и интересите както на компаниите, така и на потребителите.

Законът за цифровите пазари (DMA) влезе в сила в началото на ноември 2022 г., неговите разпоредби са в сила от 2 май 2023 г. и Комисията има правомощието само да налага тези разпоредби.

За кого се прилага DMA?

Законът за цифровите пазари се прилага за така наречените „пазачи на вратата“, т.е. основните онлайн играчи на цифровия пазар, които се избират според определени количествени критерии и се регулират от DMA, за да се предотврати евентуална злоупотреба с пазарна мощ.

На 6 септември 2023 г. Европейската комисия определи шестима пазачи, които трябва да отговарят на стандартите за съответствие на DMA шест месеца от тази дата.

Шестимата споменати пазачи бяха:

  1. азбука
  2. Amazon
  3. Ябълка
  4. Байт танц
  5. Мета
  6. Microsoft

По-долу е графика, публикувана от Европейската комисия, показваща шестте пазачи и техните основни платформи.

Пазачи на Закона за цифровите пазари и услуга за основна платформа

Източник на изображението: https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/IP_23_4328

Какви критерии използва Европейската комисия, за да идентифицира пазачите?

Използвани са три основни количествени критерия:

  1. Компанията генерира определен годишен оборот в Европейското икономическо пространство и предлага услуга на централна платформа в поне три страни членки на ЕС;
  2. Компанията предоставя услуга на централизирана платформа на повече от 45 милиона месечни активни крайни потребители, пребиваващи или базирани в ЕС, и повече от 10 000 годишни активни бизнес потребители, пребиваващи в ЕС; и
  3. дружеството отговаря на втория критерий за последните три години.

Какви са правилата и санкциите на Закона за цифровите пазари?

Има какво да и не трябва да се спазват от пазачите. Всичко с цел да допринесе за лоялна конкуренция, иновации и полза за потребителите.

Според Комисията има някои примери за това, което трябва и не трябва.

Вратарите трябва да правят това в бъдеще:

  • Позволете на трети страни да работят със собствените услуги на Gatekeeper в определени ситуации.
  • Предоставете на вашите бизнес клиенти достъп до данните, които генерират, когато използват платформата Gatekeeper.
  • Осигурете на рекламодателите и издателите необходимите инструменти и информация за самостоятелен преглед на рекламите, хоствани от Gatekeeper.
  • Предложете на бизнес клиентите възможността да рекламират и да сключват договори с клиентите си извън платформата Gatekeeper.

В бъдеще гейткипер платформите вече няма да имат право да:

  • Оценявайте услугите и продуктите, предлагани от самия Gatekeeper, по-добре от сравними услуги и продукти, предлагани от трети страни на платформата Gatekeeper.
  • Предотвратете потребителите да се ангажират с компании извън тяхната платформа.
  • Предотвратете потребителите да деинсталират предварително инсталиран софтуер или приложения, ако желаят.
  • Проследявайте крайни потребители извън основната услуга на платформата на Gatekeeper за целеви рекламни цели без ефективно съгласие.

❗Неспазването може да доведе до санкции до 10% от глобалния годишен оборот на компанията и до 20% в случай на повторно нарушение.

Следващи стъпки?

Пазачите сега трябва да спазват правилата, определени от Комисията на ЕС, и да подадат доклад до Комисията на ЕС, описващ мерките, предприети за спазване на разпоредбите. Освен това те трябва да представят доклад до Европейската комисия, описващ техниките, използвани за създаване на потребителски профили.

Следователно прилагането на Закона за цифровите пазари (DMA) ще доведе до по-справедливи условия на игра между пазачите и по-малките компании, включително потенциалните нови участници.

Бъдете информирани и се подгответе за промените, които Законът за цифровите пазари ще донесе.

Абонирайте се за нашия бюлетин , за да бъдете в крак с новостите или тествайте съответствието си днес с нашия безплатен инструмент за проверка на уебсайтове с бисквитки .


повече коментари

Нов

Бюлетин 05/2024

Нова интеграция за Slack, MS Teams и др С текущата актуализация, нова интеграционна функция за Slack, MS Teams, Zapier и n8n вече е достъпна за вас в системата. Функцията удобно ви уведомява в Slack, Teams или всеки друг инструмент за важни промени и новини (напр. намерени нови бисквитки) във вашия CMP акаунт. Вече не е […]
Webinar-GCM-v2-with-Google-and-consentmanager
видеоклипове, Нов, Общ

Уебинар: Google Consent Mode v2 с Google и consentmanager

Присъединете се към нашия изключителен уебинар, организиран от consentmanager в сътрудничество с Google на 12 юни 2024 г. в 11:00 ч. CET. Поради голямото търсене на информация относно най-новите изисквания на Google, този уебинар ще ви помогне да разберете по-добре Google Consent Mode v2. Денис Гингеле от Google и Jan Winkler от consentmanager ще представят […]